خونها براي زنده کردن اسلام است 

شما زحمت کشيديد، زن و مرد زحمت کشيد، به خيابانها ريخت، جورها کشيد، خونها داد که اسلام را زنده کند، براي اسلام خون داد، براي شهادت داوطلب شد، آن که مي‏خواست ملت ما، آن که به او رأي داد ملت ما، جمهوري اسلامي بود، اسلام مورد نظر بود. [33] .

تاريخ 4 / 3 / 58

 

براي اسلام و قرآن کريم ارزش دارد که همه از بين برويم 

از اينکه جوانها از دست شما رفته و مصيبت واقع شده است من متأثرم، لکن براي اسلام و براي قرآن کريم ارزش دارد که همه از بين برويم. [34] .

تاريخ 8 / 3 / 58

شهید

اهداف شهدا و ايثارگران

هدف حفظ اسلام و احکام قرآن کريم است 

بزرگان اسلام ما در راه حفظ اسلام و احکام قرآن کريم کشته شدند، زندان رفتند، فداکاريها کردند تا توانستند اسلام را تا به امروز حفظ کنند و به دست ما برسانند. امروز وظيفه‏ي ماست که در برابر خطراتي که متوجه اسلام و مسلمين مي‏باشد، براي تحمل هرگونه ناملايمات آماده باشيم تا بتوانيم دست خائنين به اسلام را قطع نماييم و جلو اغراض و مطامع آنها را بگيريم... [1] .

تاريخ فروردين 42 

 

آمال ما، فداي اسلام 

ما خودمان را بايد فدا کنيم براي اسلام، آمال و آرزوهايمان را بايد فدا کنيم براي اسلام. [2] .

تاريخ 25 / 2 / 43

 

مقصد ما مقصد انبياست 

اگر ما براي مقصد اسلامي، براي مقصدي که انبيا خودشان را به آب و آتش زدند، اولياي عظام خودشان را به کشتن دادند، علماي بزرگ اسلام را آتش زدند، سر بريدند، حبس کردند، تبعيد کردند، حبسهاي طولاني کردند، چنانچه ما براي مقاصد اسلام بترسيم دين نداريم. ديندار هم براي اينکه خرقه را از اين عالم خالي کند مي‏ترسد؟ اگر ما ماوراي اين عالم را اعتقاد داشته باشيم، بايد شکر کنيم که در راه خدا کشته بشويم و برويم در صف شهدا بترسيم؟ از چه بترسيم؟ آن بايد بترسد که غير از اين عالم جايي ندارد. بحمدالله تعالي، خداي تبارک و تعالي وعده کرده به ما که يک جاي خوب داريد اگر چنانچه به دين من رفتار کنيد. و ما اميدواريم که رفتار کنيم، اميد دارم که رفتار کنيم. ما از چه بترسيم؟ چه ترسي ما داريم از شماها؟ شما آن آخر امر اين است که ما را اعدام کنيد، اول زندگي راحت ماست، از اين کثافت کاريها بيرون مي‏رويم. از اين رنج و محن خلاص مي‏شويم. آقاي ما فرموده: «والله لابن ابيطالب آنس بالموت من الطفل بثدي امه» [3]  خوب ايشان فرموده است، ما البته نمي‏توانيم همچنين دعويهايي بکنيم لکن ما شيعه‏ي او هستيم، ما اگر از مرگ بترسيم معنايش اين است که ماوراء الطبيعه قبول نيست. [4] .

تاريخ 25 / 2 / 43

 

هدف شهدا اهداف شريفه‏ي اسلام است 

مبارک باد بر شما افراد روشنفکر و متدين که در راه اهداف شريفه‏ي اسلام که ضامن رفاه عموم و تأمين معنويات و ماديات بشر است فداکاري مي‏کنيد. مبارک باد بر مسلماناني که در راه دفاع از احکام اسلام و ممالک مسلمين و رهايي از يوغ استعمار و عمال خبيث آن، به حبس و تبعيد و شکنجه و قتل تن مي‏دهند و براي قطع ايادي ظلم با هر محروميتي مي‏سازند. [5] .

تاريخ آبان 55 

 

هدف برپا داشتن پرچم پرافتخار اسلام است 

ما سوگمندانه و مفتخرانه عزيزاني را در راه هدف که واژگوني رژيم طاغوتي و برپا داشتن پرچم پر افتخار اسلام است فدا کرديم و اين درست راه اسلام و برنامه‏ي مسلمين راستين در صدر اسلام بوده و در طول تاريخ خواهد بود «و لکم في رسول الله اسوة حسنه» [6]  پيغمبر بزرگ اسلام همه چيزش را فداي اسلام کرد تا پرچم توحيد را به اهتزاز درآورد. [7] .

تاريخ 20 / 3 / 57

 

هدف شهدا، تداوم راه و رسم پيامبر اسلام است 

ما از اين غيوراني که در راه هدف مقدس اسلام فداکاري مي‏کنند و از جان و مال دريغ ندارند و تن به ظلم نمي‏دهند و سکوت مرگبار را شجاعانه با اهداء جان خود مي‏شکنند و راه و رسم پيامبر اسلام (ص) و امامان تشيع را يافته و بدانان اقتدا نموده‏اند تشکر نموده و به آنان تبريک مي‏گوييم. [8] .

تاريخ 5 / 5 / 57

شهید

ـ به نام الله يكتاي بي‌همتا، به نام الله ياري‌دهنده قلبها، به نام الله جان پناه دلها؛خدايي كه ما را آفريد و جان داد، دل و فكر عطا فرمود و ما را از چشمه‌سار معنويت بهره‌مند ساخت؛ خدايي كه تنها اميد مستضعفان است، ياور درماندگان و دستگير بينوايان، اميد نااميدان و پناه بي‌پناهان و خدايي كه ما را بيافريد و روزي داد. مي‌ميراند و زنده مي‌كند. و به نام خداي شهيدان. / رضا شفيعي‌معز

                                        ********************

ـ شكر و سپاس خداوند متعال را كه ما را مورد لطف و رحمت بي‌پايان خودش قرار داد و براي جهاد في سبيل‌الله انتخاب نمود. و سپاس بيكران خداي را كه بر ما عزت نهاد و ما را در عهدي زندگي داد تا بتوانيم راه خود را، كه همان راه اسلام پاك محمدي است، دريابيم و در راه اسلام عزيز حركت كنيم و به خواست و اراده خلل‌ناپذيرش و به فرمان امام بزرگوار در سرافرازي پرچم خون‌رنگ اسلام، كه همان شعار «لا اله الا الله ومحمد رسول الله و علي ولي‌الله» است بكوشيم تا ملت شهيدپرورمان از ما راضي گردند. / جعفر حسين‌آبادي

                                     *********************

ـ با يك نگرش كوتاه بر زندگي شهيدان، مي‌بينيم كه هر يك چه ويژگيهاي خاصي داشتند. آيا مگر مي‌تون بدون خلوص و صفاي قلب و پاكي نيت به لقاءالله و ديدار خدا، تنها معشوق عاشقان از خود رسته، تنها مراد جانبازان از مريد رهيده، و تنها اميد خائفان و راجيان از بند گسسته پيوست؟ عجيب است «شهيد و شهادت». او مي‌بيند حضور ملائكه در نزدش را،‌ او مي‌بيند آنچه را كه خداوند براي او آماده كرده از نعمتهاي بهشت، او مي‌بيند «عند ربهم يرزقون» را. آري، او مي‌بيند از نزد پروردگارشان رزق داده مي‌شوند؛ آنهم چه رزقي! راستي، ‌چه خوب هدايت يافتند،‌چه زيبا معناي هستي و زندگاني را يافتند، دريافتند كه بايد بنده خدا بود و ره قرب به خدا را پيمود. و چه زيبا و دلرباست براي آنان كه كوتاهترين راه، ايثارگرانه‌ترين راه و جانبازانه‌ترين راهِ «شهادت» را يافتند. مگر نه اين است كه هر لحظه زندگي را بايد به ياد خدا بود، و بايد هر لحظه ره قرب به خدا را پيمود. پس، چه بهتر كه حكيمانه‌ترين راه، كوتاهترين راه، ‌عاشقانه‌ترين راه، ‌خالصانه‌ترين راه و جاودانه‌ترين راه «شهادت» را پيمود. و شهيدان چه زيبا در مسلك صالحان طريقِ حق ره معشوق را درنورديدند. سالكان راه حق، راه انبيا، راه صديقين، راه شهدا و صالحين ـ كه در پيمودن راهشان و نيل به قله‌هاي بلند رستگاري و فلاح ـ از هيچ چيز نمي‌هراسند و از هيچ چيز باكي به دل راه نمي‌دهند و از هرگونه وابستگي رهيده‌اند، زيرا كه خدايشان را خوب يافته‌اند. آنان خود را از قيد فرزند، ‌همسر، مظاهر مادي، شهرت‌طلبي و مقام‌پرستي، عجب و خودپرستي و هر چيزي كه او را به خود بندد واز خدايشان دور سازد رها كرده‌اند. آري، آنان همانگونه كه خدايشان، اسلامشان، قرآنشان، پيامبرشان و امامشان رهنمودشان داده‌اند، نايب امام زمان(عج) را كه حجت اوست بر انسانها وبا پيام خونين خويش چه زيبا و دقيق شناخته‌اند و پيرو و مقلد او در تمامي ابعاد شده‌اند. در اين زمان اين نعمت بزرگ خداوندي در وجود حضرت آيت‌الله العظمي امام خميني تبلور يافته است. / سعيد نوري‌تاجر

                              *********************

ـ من نيز در قله‌هاي بلند سعادت به جستجوي «شهادت» پرداخته، و همانند سرور شهيدان حسين بن علي(ع) مرگ با عزت را بر زندگي ننگين ترجيح مي‌دهم. / عليرضا فرخ

                             ********************

ـ من كه قطره‌اي از درياي حق‌طلبان هستم با شنيدن صداي پرهيبت مجاهدان، و نعره‌هاي جاوداني شهيدان، و احساس سوز دل مادران، نوحه‌سرايي خواهران داغدار، و آهسته قدم برداشتن پدران، و خيره نگاه كردن برادران عزادار، و در فكر فرو رفتن دوستان و آشنايان، خود را مسئول مي‌دانم كه بايد با چنگ و دندان انتقام خون آنها را از اين ستمگرهاي زمان گرفت و باعث التيام دل خانواده‌هاي آنها شد. خود را مسئول مي‌دانم كه پرچم توحيد را در دست گرفته و با شعار «الله‌اكبر» لرزه بر كاخ‌نشينان بيندازم. خود را مسئول مي‌دانم كه هرگاه ديدم نمي‌توانم در برابر خواست استعمارگران قد علم كنم، به زندگي خود به وسيله جهاد خاتمه داده و به دنياي ابدي و حقيقي بپيوندم. / محمداسماعيل محمدي

                            ********************

ـ تنها آرزويم «شهادت» است، و هميشه از خداوند متعال خواسته‌ام كه به اين فوز عظيم و نعمت الهي برسم. هميشه فكر مي‌كردم خدايا مي‌شود روزي آيد كه «شهادت» نصيب من هم بشود كه خدمتي به رهبرم امام خميني و ملت ايران كرده باشم. / اسماعيل علائي‌فر 

تنها انسان با بی نهایت ارضا می‌شود، زیرا انسان طالب بی نهایت است، و ما تنها یک بی نهایت داریم و آن خداست؛ و انسان باید تنها هدفش خدا و کسب رضای او باشد./ حمیدرضا پیوندی

            ************

آدم اول باید خودش را بسازد و از خود شروع کند، تا خودش را بشناسد و زمان خودش را بشناسد و دین و آیین خود را بشناسد، خلاصه حق و باطل را بشناسد./ سیدمهدی حسینی

     

            ************

مکتبی انسان را حیوان ابزارساز می‌داند و برده ابزار تولیدش می‌کند. و مکتبی دیگر او را حیوانی مصرف می‌داند؛ اما انسان در اسلام موجودی است که از درون انقلاب کرده و از ماندن وجودیش سرباز زده و به سوی خدای خود روان گشته است./ رضا الله‌وردی